
– is een korte training van enkele uren
– sluit aan bij het visuele leersysteem van mensen
– maakt bewust van de eigen talenten en het toepassen ervan bij het werken en studeren
– geeft inzicht in de werking van de hersenen en de eigen leerstijl en manier van communiceren
– leert leer-, geheugen- en werktechnieken aan voor optimaal resultaat
– verbetert het tekstbegrip middels de unieke Kleurmethode
– leert de technieken aan van de conceptmap (gestructureerde Mindmap)
– leert informatie via een snellere breinroute naar het langetermijngeheugen te brengen
– is bewezen effectief bij o.a. tekstbegrip, onthouden en de motivatie
– geeft handvatten in het opzetten van werkstuk, spreekbeurt, boekenbeurt, projecten, speeches
– zeer effectief bij visueel ingestelde jeugd en volwassenen (dyslexie, AD(H)D, ASS, beelddenken en hoogbegaafdheid)
– geeft direct resultaat bij toetsen, plannen en motivatie
– pakt faalangstgevoelens aan en vergroot het zelfvertrouwen
– geeft inzicht in de persoonlijke kwaliteiten, talenten en valkuilen
.
In het onderwijs en bedrijfsleven ligt de nadruk op presteren. Het beoordelingssysteem heeft een meedogenloze consequentie: wie niet scoort, redt het niet. Veel kinderen hebben wel de capaciteiten voor een bepaald schoolniveau, maar vaak blijkt dan toch dat het niet lukt. Veel volwassenen werken onder hun niveau. Hoe kan dat? Ervaring leert dat jeugd niet weet hoe te leren en volwassenen moeite hebben met het duidelijk verwoorden van gedachten. Zaken als spreekbeurt/werkstuk/project (hoe zet ik dat op?), plannen van werk (help, ik red het nooit), tekstbegrip (wat moet ik precies leren/weten?), doorzettingsvermogen en zelfkennis (weet ik het echt?) zijn de basis voor goede cijfers en resultaten. Door gebruik te maken van je eigen oorspronkelijke visuele talenten in combinatie met het talige, procedurele denken op school en werk, haal je het beste uit jezelf!
Jelle Jolles (professor neuropsychology e.m.) benadrukt het leren vanuit meerdere strategieën: `Vanuit de neuropsychologische wetenschap wordt benadrukt dat je beelddenken moet zien als een strategie. De meeste mensen kunnen dat leren, c.q. kunnen er beter in worden. Er zijn kinderen die om wat voor reden ook erg goed zijn in beelddenken en/of het als een voorkeursstrategie hanteren. Omwille van een brede ontplooiing is het goed dat kinderen die vrijwel uitsluitend of heel erg veel de ‘beelddenken’ strategie hanteren ook wordt geleerd om andere strategieën te gebruiken. Andersom geldt het ook: er zijn jongeren die bij voorkeur een talige of een handelingsstrategie (of andere) hanteren. Voor hen zou het heel goed zijn om meer te leren visualiseren.`
.

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat alle jeugd en volwassenen baat hebben bij deze gestructureerde, visuele manier van werken. Daarbij is het effect bij omstandigheden als dyslexie, AD(H)D, ASS, Hoogbegaafdheid en Beelddenken enorm positief gebleken. Men ervaart (eindelijk) succes bij het leren en communiceren, waardoor het zelfvertrouwen groeit en dus ook de motivatie. Leren en werken wordt weer zoals het moet zijn: leuk en met resultaat.
.
Beeld en taal
Door beeld en taal te combineren wordt optimaal gebruik gemaakt van de mogelijkheden van het brein. Hierdoor zal nieuwe informatie makkelijker en sneller onthouden worden. De kennis gaat als vanzelf naar het langetermijngeheugen. Met oefeningen en het aanleren van geheugentechnieken ontstaat inzicht in de werking van de hersenen, waardoor bewuster en beter geleerd wordt. Door overzicht te houden, wordt informatie behapbaar en inzichtelijk.
.
Goed leren lezen is belangrijk voor succesvol leren. Veel jonge leerlingen slaan bij het leren lezen de fonologische leesprocedure over (het decoderen en automatiseren van de letters en klanken) Dit geeft in de hogere klassen en op oudere leeftijd problemen met de analyse, tekstbegrip en het leren van de vreemde talen. De leesmethode LetterKlankStad gaat terug naar de basis en geeft (ook oudere leerlingen) weer grip op taal en het lezen. Voor meer informatie: www.letterklankstad.nl
Tekstbegrip
Begrijpen wat je leest, is de grondslag voor effectief leren en werken. Denk hierbij aan het herkennen van kernwoorden in een tekst (wat is belangrijk?) en het leggen van verbanden binnen een tekst. Met behulp van de unieke Kleurmethode kun je de opbouw van een tekst doorgronden. De kleuren geven de hiërarchie binnen de tekst weer, waardoor verbanden zichtbaar worden. Een zeer eenvoudige, en doeltreffende manier om een talige boodschap om te zetten naar beeld en dus begrip.
School en ook veel bedrijven bieden informatie op een vaste, talige manier aan. Als succeservaringen uitblijven, ontstaat onzekerheid. Faalangst, weinig zelfvertrouwen en onnodige stress belemmeren het functioneren. Stress is een grote rem op ontplooiing en creativiteit. Een vicieuze cirkel waar soms moeilijk uit te komen is. Met behulp van speciale oefeningen en elkaars ervaringen leren leerlingen en volwassenen probleemsituaties het hoofd te bieden en ontstaat er (weer) ruimte voor groei.
.
Door informatie binnen een vast kader te plaatsen ontstaat overzicht. Helemaal als dit met zowel taal (kernwoorden) als beeld (tekeningen) gebeurt. Een conceptmap is een gestructureerde Mindmap, waar je direct houvast aan hebt bij het leren, notuleren, brainstormen en het opzetten van projecten, werkstukken en spreekbeurten. Een zeer eenvoudige, en doeltreffende manier om een talige boodschap om te zetten naar beeld en dus begrip. Daarbij wordt de informatie als vanzelf opgenomen in het langetermijngeheugen. Alle informatie overzichtelijk bij elkaar geplaatst in een overzicht. Een handig en zinvol hulpmiddel om controle te houden.
.
Het unieke Belbin Team Toppers materiaal sluit aan bij de LEREN LEREN Methode en is gericht op ieders persoonlijke kwaliteiten en talenten in de groep. Ieder mens draagt bij aan het succes van een groep of team. Je bent meer dan je school/werkresultaten: jouw karakter, persoonlijkheid en teamrol zijn minstens even belangrijk. Je doet ertoe! Deze kennis kan middels een aparte tweedaagse training worden geleerd.
.

.
Voor meer informatie kunt u vrijblijvend contact opnemen met een van onze Professionals in uw regio of met het hoofdkantoor : info@kindinbeeld.nl Tel: 0224 – 540 290