Signaleren in Castricum
SIGNALEREN met het Wereldspel (module EXPERT Opleiding)
is een studiedag voor onderwijsprofessionals, coaches, logopedisten en andere jeugdbegeleiders. Met behulp van het Wereldspel leer je non-verbaal te signaleren in hoeverre het beeld- en taaldenken aanwezig is en registreer je spelende sociale en emotionele aspecten, zoals onzekerheid, boosheid, communicatieproblemen.
Tevens komen de theorie en achtergronden van het visuele en talige denken aan bod, gerelateerd aan de praktijk in de klas en thuis.
De belangstelling vanuit het onderwijs en de wetenschap voor het non-verbale instrument Wereldspel als signaleringsinstrument is groot. De ervaring leert dat een tijdige diagnose en een gerichte didactiek (leer)problemen kunnen voorkomen. Met het Wereldspel is taal geen belemmering: de afname gebeurt non-verbaal. De leerling hoeft niet te praten of te luisteren.
Het gebouwde eindresultaat `vertelt` zichzelf. Aan de hand van de observatie en een gestandaardiseerd notatieformulier krijgt u zicht op de denkvoorkeur van een leerling en de spelende sociale en/of emotionele aspecten. Weten hoe een leerling informatie verwerft en verwerkt in relatie tot leerresultaten geeft handvatten voor verdere begeleiding. Vooral ook omdat leerlingen met blokkades op verbale capaciteiten (zoals bij dyslexie, concentratie- en communicatieproblemen) noodgedwongen hun oorspronkelijke visueel zintuiglijke leerstrategie blijven inzetten en dus `beelddenker` zijn.
Een aantal reacties van cursisten:
‘Met de opgedane kennis kon ik veel gerichter begeleiden.’
‘Ik dacht echt dat het dyslexie was en had dit, samen met de ouders, al bijna geaccepteerd. Gemotiveerd door de cursus ben ik aan het werk gegaan en nu is de achterstand bijna ingelopen en kan het kind zijn talenten op een effectieve manier gebruiken in het leerproces.’
‘De brugklas was een complete terugval. De rapportcijfers lieten niet zien wat zij werkelijk kon, maar er was geen aanwijzing naar dyslexie. Het Wereldspel gaf meer duidelijkheid. Zo kon ik haar bewust maken van haar visuele manier van leren, inclusief haar mogelijkheden en valkuilen en passende leertechnieken aanbieden.’
‘Door het non-verbale Wereldspel kwamen we erachter dat Job zich niet veilig voelde in de klas en zich zorgen maakte over zijn toekomst.’
‘Dat Lisa op haar tenen liep en veel boosheid in zich had, kwam direct uit het onderzoek naar voren. Met zoveel stress was het zinloos om eindeloos te oefenen met rekenen. We zijn eerst gaan werken aan het zelfvertrouwen van Lisa en hebben haar inzicht gegeven in haar unieke manier van denken.’
Werken met het Wereldspel
Deze studiedag leert u om non-verbaal (dus zonder taal!) de mate van visueel en/of verbaal denken te zien bij een leerling en de spelende sociale en/of emotionele aspecten (zoals faalangst, onzekerheid, communicatie, boosheid etc.). Daarbij komen ook de wetenschappelijke achtergronden en theorie van het Wereldspel aan bod en leert u alles over het visueel en verbaal denken in relatie tot het leerproces. Samen met de duidelijke handleiding vol foto`s en uitleg heeft u alle kennis in huis om een breder zicht te hebben op uw leerling(en).
Let op: het signaleren van cognitieve capaciteiten/niveau in het Wereldspel wordt deze dag niet behandeld. Hiervoor dient u de opleiding EXPERT te volgen, waarin cognitie/begaafdheid uitgebreid wordt behandeld.